BLOG

Hello Sleep

Categorieën

De slaap van je newborn baby – de eerste 3 maanden

De eerste 3 maanden na de geboorte van je newborn wordt ook wel het vierde trimester genoemd. Het is de periode dat baby’s biologisch gezien eigenlijk nog in de buik zouden moeten zitten. Aan het eind van de eerste 3 maanden ontwikkelen ze zich meer en ontstaat er langzaam een ritme. Lees mee over wat je kan verwachten op het gebied van slaap tijdens de eerste 3 maanden van je newborn.

Newborn tot 6-8 weken oud: slaap, slaap, slaap

De eerste 6 tot 8 weken staan volledig in het teken van herstel, voeding en bonden met je baby. Op slaapgebied kan je op dit moment nog niet zoveel doen. Een newborn is simpelweg biologisch gezien te jong voor een slaappatroon en een circadiaans ritme bestaat nog niet. Het belangrijkste is dat je doet wat nodig is om je baby te laten slapen, zo uitgerust mogelijk te houden en dat je zelf ook momenten pakt om bij te slapen. Maak je geen zorgen dat je gewoontes creëert, dat is nog totaal niet van toepassing. En het is alleen maar een aanrader wanneer je newborn in een wieg in de ouderslaapkamer slaapt.

6-8 weken: de eerste slaapmijlpaal

Een grote ontwikkeling: het lichaam van je baby begint melatonine te produceren. Hoewel de slaap van je baby nog inconsistent zal zijn, leert je baby in deze periode wel het verschil tussen dag en nacht. Dit betekent dat de nachtslaap iets gestructureerder wordt en je baby ‘s nachts iets langere slaapjes zal doen van 4-6 uur.

Dit is het moment dat je rustig kan starten met het bieden van een goede basis voor slaap. Mijn advies? Begin met het aanbieden van de slaapjes overdag op een vaste slaapplek als een ledikant of wieg. Het is prima als je dit oefent met 1 slaapje per dag. Let daarnaast op het voorkomen van oververmoeidheid; een baby van deze leeftijd zal na 45-60 minuten wakkertijd toe zijn aan een volgend slaapje. Dus zorgt ervoor dat je de wakkertijden in de gaten houdt en let op vermoeidheidssignalen om een oververmoeide staat te voorkomen.

8 weken tot 4 maanden: nachtslaap

Tijdens deze periode wordt de slaap ‘s nachts steeds meer aaneengesloten. Dat zal niet een hele nacht zijn, maar iedereen in huis zal wel meer slaap krijgen. Dit is vooral het geval wanneer je baby in staat is om zonder je hulp in slaap te vallen. Tegelijkertijd zal bedtijd steeds vroeger plaatsvinden, ergens tussen 18-20u.

4 maanden: dagritme en slaapregressie

Rond de 4 maanden vindt er een belangrijke slaapregressie (lees: progressie) plaats. Daarnaast begint het circadiaanse dagritme zich goed te ontwikkelen en dit zie je aan het dagritme. Er begint langzaam een patroon van dagslaapjes te ontstaan en de wakkere periodes tussen de slaapjes worden steeds langer. Een dagschema zal nu vaak bestaan uit 4-5 slaapjes. Een baby zal nu na ongeveer 1,5 uur weer toe zijn aan een volgend slaapje.

Dit is hét moment om een meer consistent slaapschema te volgen en niet meer puur naar de wakkertijden te kijken. Let op: de slaapregressie zorgt er vaak voor dat al bestaande slaapproblemen zullen verergeren. Denk hierbij aan alle hulp die je baby nodig heeft om in slaap te vallen, zoals in slaap wiegen, alleen willen slapen in de kinderwagen, in slaap voeden etc.

Wat als je newborn baby jouw hulp nodig heeft om te slapen of de slaap opgebroken blijft?

Slaapassociaties kunnen erin sluipen, maar dit kan ook weer opgelost worden. Op een manier die voor jou en je baby het beste werkt, kan je ervoor zorgen dat je baby zonder je hulp in slaap valt en daardoor ook beter zal (door)slapen. De slaap van je newborn baby ontwikkelt zich in rap tempo en waar het bij het ene kindje een soort van vanzelf gaat, zal het andere kindje meer uitdagingen ervaren. Ben je op zoek naar praktische ondersteuning om jouw newborn de juiste basis te geven voor een goed werkend slaappatroon? Neem dan vrijblijvend contact op. Samen bekijken we wat de beste aanpak is om jouw baby beter te laten slapen. Boek een telefonische kennismaking en ik help jullie graag.

0-4 maanden, Dutjes, Slaapassociaties, Slaapregressie

categorie

9/15/2021

datum

De slaap van je newborn baby – de eerste 3 maanden

Leave a Reply

Your email address will not be published.

En als slaapcoach help ik jou met het terugkrijgen van jouw nachten. Want we zijn allemaal een betere versie van onszelf als we voldoende hebben geslapen - net als je kind.

Met mijn duidelijke aanpak en succesvolle methodes heb je binnen no time een goede slaper én de nachten weer voor jezelf. 

Ik ben Aukje.

Hi!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam pulvinar pretium metus, at feugiat massa ultrices eget. Aenean venenatis ante sit amet gravida ultrices. Donec suscipit mollis dictum. Donec odio velit, volutpat nec nisl et, fermentum aliquet diam. Sed ultrices massa ac sem egestas, ac varius leo tristique. Pellentesque eget convallis nunc. Donec odio velit, volutpat nec nisl et, fermentum aliquet diam. Sed ultrices massa ac sem egestas, ac varius leo tristique. Pellentesque eget convallis nunc. 

ABOUT

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam pulvinar pretium metus, at feugiat massa ultrices eget. Aenean venenatis ante sit amet gravida ultrices. Donec suscipit mollis dictum. Donec odio velit, volutpat nec nisl et, fermentum aliquet diam. Sed ultrices massa ac sem egestas, ac varius leo tristique. Pellentesque eget convallis nunc. Donec odio velit, volutpat nec nisl et, fermentum aliquet diam. Sed ultrices massa ac sem egestas, ac varius leo.

ABOUT