BLOG

Hello Sleep

Categorieën

Het effect van een nachtlamp op de slaap van je baby.

Bij het verbeteren van de slaap van je baby kijk ik als slaapcoach naar verschillende aspecten. Maar een van de meest simpele acties om de slaap van je baby te verbeteren is het creëren van een ideale slaapomgeving. En daaronder valt een slaapkamer die zo donker mogelijk is.

Het belang van een donkere slaapkamer voor een baby

Onze lichaam werkt volgens een bioritme dat ervoor zorgt dat we wakker zijn wanneer het licht is. Dit heet een circadiaans ritmee. Baby’s ontwikkelen vanaf ongeveer 4 maanden een circadiaans ritme en dat is het moment waarop een donkere slaapkamer essentieel wordt.

Daglicht én kunstmatig licht stimuleert de hersenen en geeft het signaal dat je lichaam wakker moet zijn. Zelfs het kleinste lichtkiertje dat via de zijkanten van je gordijn naar binnen schijnt kan impact hebben op je dag-nachtritme. Een nachtlampje heeft dezelfde impact. Wist je dat je zelfs met gesloten ogen vroegtijdig door lichtstralen uit een slaapcyclus gehaald kan worden?

Melatonine

Licht kan de aanmaak van melatonine onderdrukken. Melatonine is je slaaphormoon en dit maakt je lichaam op natuurlijke wijze aan. Wanneer er niet voldoende melatonine aangemaakt wordt, zal het impact hebben op de kwaliteit van slaap. Te weinig melatonine bemoeilijkt het in slaap vallen en zorgt voor vroegtijdig of tussendoor ontwaken. Ook al volg je een perfect slaapritme, dan nog kan teveel licht in de slaapkamer voor een verstoord slaapritme van je baby zorgen.

Hoe donker moet de slaapkamer van mijn baby zijn?

Zo donker mogelijk! Wanneer je in de slaapkamer staat, laat dan eerst even je ogen acclimatiseren aan de donkere omgeving. Houd dan je hand voor je gezicht. Kan je je hand zien? Dan is het nog niet donker genoeg!

Wordt mijn baby dan niet afhankelijk van slapen in een donkere slaapkamer?

Het is een feit dat een baby beter zal slapen in een super donkere slaapkamer. Dit heeft namelijk een positief effect op het natuurlijke bioritme van je baby. Met een donkere slaapkamer help je dit ritme op de beste manier. Maar je hoeft niet bang te zijn dat dit de enige manier is om je baby in slaap te krijgen.

Er zullen namelijk altijd plekken zijn die niet zo optimaal zijn als de eigen slaapkamer van je baby. Zoals een logeerpartij bij opa en oma, of het kinderdagverblijf. De kans is groot dat het daar niet volledig donker is, waardoor de kwaliteit van slaap wellicht niet zo hoog is als wanneer het slaapje thuis plaats zou vinden. Maar je kindje zal nog steeds (wat) slapen. Vergelijk het maar met dat je meestal ook minder optimaal slaapt in een bed op vakantie dan je eigen, comfortabele bed, maar het lukt je toch altijd om je slaap te pakken.

Tips voor een donkere slaapkamer

  • Zorg dat er geen lichtinval via de ramen naar binnen komt. Kies voor verduisterende gordijnen of gebruik een verduisterend rolgordijn achter het gordijn. Als je kindje regelmatig logeert bij oma waar het niet zo donker is of als je op vakantie gaat, kan je ook verwijderbare gordijnen kiezen, die je makkelijk bevestigt en zo weer weghaalt. Deze Easyblinds blackout gordijnen zijn voorzien van zuignappen en makkelijk te plaatsen.
  • Let ook op een raam boven de slaapkamerdeur of licht dat vanaf de gang naar binnen schijnt.
  • Vergeet lampjes op apparatuur niet. Een klein lampje op de babycamera kan je makkelijk afplakken met een pleister.
  • Denk ook aan de periode voorafgaand aan bedtijd: vermijd blauw licht een uur voordat het bedtijd is (iPad/schermtijd).

Vanaf welke leeftijd heeft mijn kind een nachtlampje nodig?

Het is niet nodig om vóór de tweede verjaardag van je kindje een nachtlamp te introduceren. En ik adviseer pas een nachtlampje te gebruiken, wanneer je kind er zelf om vraagt. Een goede reden is wanneer je kind aangeeft bang te zijn voor het donker. Bang zijn voor het donker ontwikkelen kinderen over het algemeen pas wanneer ze twee jaar of ouder zijn. Een nachtlamp kan in dat geval rust en een veilig gevoel geven. Tegelijkertijd kan een nachtlampje praktisch zijn bij de allerkleinsten tijdens het verschonen of voeden ‘s nachts.

Kies bij het uitzoeken van een nachtlamp voor een rood of amberkleurig licht en gebruik de meest dimbare stand. Blauw licht heeft daarentegen weer een grotere impact op de aanmaak van melatonine en kan dus beter vermeden worden. Blauw licht komt van schermen/iPads.

Hoe zachter het licht, hoe beter. Is het nachtlampje niet dimbaar, dan kan je het lampje achter een voorwerp of meubelstuk plaatsen om het minder fel te maken.

Welk nachtlampje is het beste?

Een nachtlamp die dimbaar is en waarvan je zelf de kleuren kan kiezen is de Hatch Baby. Nogal luxe, maar dan heb je ook wat! Een budget proof alternatief is een zoutlamp, die geeft een aangenaam amberkleurig licht. Een ander goedkoop alternatief is het peertje van de lamp in de slaapkamer vervangen voor een amberkleurig/rood peertje. Op de momenten dat je het nodig hebt (verschonen, voeden) kan je dit gebruiken.

Moeten newborns met de gordijnen open slapen?

Dit is iets waar vaak verwarring over is. Tot ongeveer 2,5-3 maanden zal je zien dat je baby waarschijnlijk op alle plekken prima in slaap valt. Het maakt dan niet uit hoe licht het is. Newborns hebben nog geen dag-nachtritme ontwikkelt, dus lichtinval zal nog geen impact hebben op hun lichaam. Maar naarmate een baby ouder wordt, worden ze ook steeds alerter en kunnen ze zich moeilijker afsluiten voor hun omgeving. Een lichte slaapkamer kan dan te stimulerend zijn en je baby uit de slaap houden.

Ik adviseer om vanaf 6-8 weken te starten met het leggen van een gezonde basis voor slaap, waaronder de slaapkamer te verduisteren tijdens de slaap. Tegelijkertijd, als de basis ok is, is het ook echt prima wanneer je baby af en toe een slaapje doet in een minder ideale omgeving. Het is fijn om die flexibiliteit te hebben. En als een dutje buitenshuis minder goed is verlopen, dan compenseer je dat weer bij het volgende slaapje of de volgende dag.

0-4 maanden, 5-24 maanden, Dutjes, Peuters & kleuters

categorie

6/14/2022

datum

Het effect van een nachtlamp op de slaap van je baby.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

En als slaapcoach help ik jou met het terugkrijgen van jouw nachten. Want we zijn allemaal een betere versie van onszelf als we voldoende hebben geslapen - net als je kind.

Met mijn duidelijke aanpak en succesvolle methodes heb je binnen no time een goede slaper én de nachten weer voor jezelf. 

Ik ben Aukje.

Hi!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam pulvinar pretium metus, at feugiat massa ultrices eget. Aenean venenatis ante sit amet gravida ultrices. Donec suscipit mollis dictum. Donec odio velit, volutpat nec nisl et, fermentum aliquet diam. Sed ultrices massa ac sem egestas, ac varius leo tristique. Pellentesque eget convallis nunc. Donec odio velit, volutpat nec nisl et, fermentum aliquet diam. Sed ultrices massa ac sem egestas, ac varius leo tristique. Pellentesque eget convallis nunc. 

ABOUT

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam pulvinar pretium metus, at feugiat massa ultrices eget. Aenean venenatis ante sit amet gravida ultrices. Donec suscipit mollis dictum. Donec odio velit, volutpat nec nisl et, fermentum aliquet diam. Sed ultrices massa ac sem egestas, ac varius leo tristique. Pellentesque eget convallis nunc. Donec odio velit, volutpat nec nisl et, fermentum aliquet diam. Sed ultrices massa ac sem egestas, ac varius leo.

ABOUT