BLOG

Hello Sleep

Categorieën

Als je baby geen dutje doet: tips voor vermoeide ouders

Een bekend fenomeen onder ouders: een vermoeide baby die geen dutje doet. Wat je ook probeert, niets lijkt te helpen. En ondertussen raakt je baby steeds vermoeider. Voldoende slaap is essentieel voor de ontwikkeling en welzijn van een baby, dus het is belangrijk om manieren te vinden om je kleintje te helpen aan een gezonde slaapbasis en die dutjes te laten doen. In deze blogpost bespreek ik wat er aan de hand kan zijn waarom je baby geen dutje wil doen én deel ik tips om je baby te helpen slapen.

Waarom pakt mijn baby zijn middagslaapje niet?

Meerdere factoren kunnen een rol spelen op het vermogen van je baby om dutjes te doen. Denk hierbij aan een optimale slaapkameromgeving, regressies, verandering van slaapbehoefte naarmate je baby ouder wordt, ziekte en tandjes.

Het hangt ervan af. Elementen zoals ziekte, doorkomende tandjes, regressies en de omgeving van de kamer kunnen allemaal van invloed zijn op het vermogen van je baby om dutjes te doen. Maar bovenal speelt de slaapdruk van je baby een cruciale rol. Je wilt dat je baby voldoende slaapdruk heeft, maar ook weer niet te veel. Is er te weinig slaapdruk, dan zal het te lang duren voordat je baby in slaap zal vallen. Wacht je te lang, dan kan je ook uitdagingen verwachten met het in slaap vallen en doorslapen. Zie het maar als een slaaptank: is deze nog te leeg, dan ligt je baby waarschijnlijk nog een tijd wakker. Is hij te vol, dan heb je te lang gewacht en zorgt een opbouw van cortisol ervoor dat je baby zich gaat verzetten tegen het slaapje. Hij lijkt juist meer hyper en zal moeite hebben om in slaap te vallen of door te slapen. Om de “sweet spot” te vinden waarbij je baby moeiteloos in slaap valt, kijk je naar de bio-slaaptijden van je kindje in combinatie met vermoeidheidssignalen. En hoe gek ook, een kwartier kan al hét verschil maken.

Bedroutine voor dutjes

Net als dat een bedroutine voor de avond essentieel is, wil je ook een vaste bedroutine voor het dutje gebruiken. Dat wil zeggen dat je standaard een voorspelbare volgorde van activiteiten doorloopt, voordat je je baby naar bed brengt. Het mag korter zijn dan de avondroutine, zolang het maar herkenbaar is voor je baby. 5 tot 10 minuten is voldoende. Door consequent hetzelfde ritueel te volgen, geeft dit je baby een seintje dat het tijd is om te slapen.

Een bedroutine voor dutje kan zo simpel zijn als: Luier verschonen – slaapzak aan – liedje zingen of kort boekje – lamp uit – kus en knuffel – wakker in ledikant om te slapen.

Wat te doen als je baby het dutje weigert

Loop dan de volgende punten na en kijk wat je kan verbeteren.

  1. Creëer een donkere, koele en rustige slaapomgeving. Verduister de kamer met zonverduisterende gordijnen, je doel is dat je je eigen handen niet kan zien als je ze voor je gezicht houdt. Deze gordijnen kan je extra toevoegen aan je raam, ook ideaal voor op vakantie. Zorg daarnaast voor een aangename temperatuur.
  2. Gebruik een consistent slaapritueel: Een vast slaapritueel kan je baby helpen om te ontspannen en zich voor te bereiden op het dutje. Denk maar aan het gapen van je baby als je de slaapzak aantrekt. Zie hierboven voor een voorbeeld van een bedritueel voor dutjes.
  3. Houd de waakperiodes in de gaten: Het kan zijn dat je baby nog niet moe genoeg is of juist oververmoeid, waardoor het dutje moeilijk verloopt. Houd de waakperiodes van je baby in de gaten en zorg ervoor dat je hem of haar op tijd naar bed brengt. Baby’s hebben kortere waakperiodes dan volwassenen en kunnen sneller overprikkeld raken. Je doel is dat de slaaptank gevuld is, maar niet te vol. Volg hiervoor een slaapschema gebaseerd op de leeftijd van je baby en kijk naar vermoeidheidssignalen voor het exacte moment. Dit kan dus iedere dag iets verschillen. Vind je het lastig om dit te herkennen? Via een consult of traject kan ik je hierin begeleiden en ben je er voortaan op tijd bij.
  4. Leg je baby wakker in bed: Doordat je je baby zo leert om zelfstandig in slaap te vallen, vermijd je negatieve slaapassociaties en kan je baby sneller en zonder je hulp in slaap vallen.
  5. Witte ruis: Gebruik white noise om geluiden van buitenaf te blokkeren. Let op, dit is een positieve slaapassociatie. Gebruik wel altijd de monotome ruis.
  6. Kijk naar de sprongetjes en transities: de transitie naar een slaapje minder kan soms zorgen voor minder goede slaap. Net als sprongetjes (regressies). Tijdens mijn consult en traject geef ik je alle tools om hier goed mee om te gaan, zodat de kwaliteit van slaap bewaakt wordt.
  7. Kijk naar je voedingsschema: Voeding kan van invloed zijn op de slaap van je baby. Houd er rekening mee dat een volle maag de slaap kan bevorderen, maar dat te veel voeding kan leiden tot ongemak.
  8. Zorg voor flexibiliteit: je baby is geen robot en iedere dag kan weer wat anders verlopen. Denk maar aan een dag vol familie of het kinderdagverblijf, waarbij er meer prikkels zijn en je baby sneller vermoeid kan raken. Heb je eenmaal een fijn ritme bereikt, wees dan ook niet bang om het iets losser te laten. Je hoeft zeker niet met een stopwatch rond te lopen en een superstrak schema aan te houden. Ik adviseer altijd om het 80/20 ritme te volgen, zodra je een consistent slaapritme hebt bereikt. Zolang 80% van de dutjes thuis (of op het kdv) plaatsvinden, heb je nog 20% voor meer flexibiliteit en dutjes on the go aan te bieden.

Weet je niet waar je moet beginnen of wil je de slaap van je baby meteen op alle vlakken goed aanpakken en die solide basis voor slaap creëren? Als gecertificeerd slaapcoach met verpleegkundige achtergrond kan ik je helpen. Boek een gratis kennismakingscall of vul het contactformulier in om de situatie van jouw baby te bespreken.

0-4 maanden, 5-24 maanden, Dutjes, Slaapassociaties

categorie

6/06/2023

datum

Als je baby geen dutje doet: tips voor vermoeide ouders

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

En als slaapcoach help ik jou met het terugkrijgen van jouw nachten. Want we zijn allemaal een betere versie van onszelf als we voldoende hebben geslapen - net als je kind.

Met mijn duidelijke aanpak en succesvolle methodes heb je binnen no time een goede slaper én de nachten weer voor jezelf. 

Ik ben Aukje.

Hi!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam pulvinar pretium metus, at feugiat massa ultrices eget. Aenean venenatis ante sit amet gravida ultrices. Donec suscipit mollis dictum. Donec odio velit, volutpat nec nisl et, fermentum aliquet diam. Sed ultrices massa ac sem egestas, ac varius leo tristique. Pellentesque eget convallis nunc. Donec odio velit, volutpat nec nisl et, fermentum aliquet diam. Sed ultrices massa ac sem egestas, ac varius leo tristique. Pellentesque eget convallis nunc. 

ABOUT

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam pulvinar pretium metus, at feugiat massa ultrices eget. Aenean venenatis ante sit amet gravida ultrices. Donec suscipit mollis dictum. Donec odio velit, volutpat nec nisl et, fermentum aliquet diam. Sed ultrices massa ac sem egestas, ac varius leo tristique. Pellentesque eget convallis nunc. Donec odio velit, volutpat nec nisl et, fermentum aliquet diam. Sed ultrices massa ac sem egestas, ac varius leo.

ABOUT